"Když věci nefungují, jak bychom si přáli..."

I staré funguje

V dnešní době chce každý něco nového – někdo nové auto, nový byt, nové oblečení, hračky a především techniku. Na ulici už nepotkáte člověka, který by nevlastnil mobilní telefon, nebyl stále online, nesurfoval v autobuse na internetu či nesledoval svůj profil na facebooku. Společnost se neustále vyvíjí, a tím klade stále vyšší požadavky i na služby, které jsou lidem nabízeny. Tyto služby, psychologického poradenství nevyjímaje, se těmto trendům musí přizpůsobit a nabízet lidem danou službu v takové formě, která by jim co nejvíce vyhovovala. Tím má namysli přenesení poradenské činnosti do virtuálního světa, světa internetu, počítačů a emailů, kde nikdo neví, kdo se doopravdy nachází na druhém konci. Je tento směr ovšem správný? Je dobře, že se i tak choulostivé věci jako partnerská krize řeší přes email? Není k empatii a porozumění mezi dvěma lidi nutný osobní kontakt?  Neochuzuje se, jak poradce, tak klient o mnoho informací tím, že nemůže sledovat neverbální komunikaci druhého? Není deklarovaná rychlost spíše na škodu než k užitku? Nechybí poradci zpětná vazba?

            Individuální poradenství tzv. face to face, tedy formou přímé osobní konzultace, je nejdéle poskytovaný typ psychologického poradenství. Většinou je toto poradenství poskytováno v psychologický poradnách či krizových centrech. Z počátku byly tyto služby bezplatné, existovala jedna poradna pro celé město a všechny typy klientů. Postupně ovšem začal být vyvíjen tlak na to, aby se jednotlivé poradny začaly specializovat na úzkou skupinu klientů. To mělo za následek zavírání některých poraden nebo naopak jejich profilaci, která sebou zároveň přinesla odliv klientů, protože nemohly přijímat lidi z „jiných“ skupin. Touto oklikou se dostávám k prvnímu problému osobních konzultací. Ne pro všechny je tato službo dostupná. Psychologických poraden bývá málo, popřípadě se dlouho čeká, lidé musí dojíždět z místa bydliště.

            Další problém nastává u poraden v malých městech, kde lidé mají pocit, že se každý musí dozvědět, že právě oni tuto službu vyhledali a bude z toho ostuda pro celou rodinu. I ve 21. století se najdou lidé, kteří vyhledání odborné psychologické pomoci vnímají jako slabost a lidi navštěvující psychologa za blázny. Doufám, že k těmto mylným a naprosto nepravdivým slovům se nemusím ani vyjadřovat.

            Toto jsou dva závažné problémy spojené s osobní návštěvou poradny, které poměrně dobře řeší internetové poradenství. Nesmíme ale zapomínat na nespočet výhod, které nám přímý kontakt s druhou osobou přináší.

Tak především komunikujeme s živou bytostí, naprosto reálným člověkem, stejným jako jsem já sám. Máme možnost pozorovat jeho neverbální komunikaci. Pro mnohé z nás je důležitý stisk ruky, oční kontakt, kontrola mimiky a gestiky během rozhovoru. Z těchto projevů se dá mnoho vyčíst, jsou pro nás vodítky, vzbuzují v nás zájem o druhého, pocity důvěry a bezpečí či naopak jistoty, že tomuto člověku nechci rozhodně nic říct. O všechny tyto projevy jsme při virtuálním kontaktu ochuzeni.

Nejspíš všichni jsme zažili nedorozumění během komunikace. Kolikrát se stane, že člověk chce co nejlépe a nejpodrobněji popsat celou situaci, až z toho vznikne jakýsi příběh, kterému nerozumí ani on sám a všichni se v tom ztrácí. Nebo si myslíme, že už jsme popsali vše do nejmenších detailů a překvapí nás otázka, kterou nám náš posluchač položí, a světe div se, ono je dost podstatné a mění to celou situaci. Těmto zmatků a nejasnostem se mnohem lépe vyhneme při osobní konzultaci, kdy já jako klient mám možnost celý svůj příběh převyprávět, ale zároveň poradce má možnost se mě na další okolnosti a fakta doptat. Mnohem snadněji se zde napravují nedorozumění vzniklá během konverzace. Pokud přicházím s nějakým problémem, mám většinou tendenci pohlížet na něj z jednoho úhlu pohledu. Psycholog mě ovšem svými otázkami může podnítit k tomu, abych se na to díval z trochu jiné strany a já mám v takovém případě jedinečnou šanci hned s ním tento nový pohled, všechno pro a proti probrat.

Velkou výhodou osobní návštěvy poradny je řešení v situaci tady a teď. Přicházím a můžu řešit své aktuální potřeby, vyjádřit co momentálně cítím a nečekat na to, co mi někdo napíše na moje pocity před dvěma dny.

Důležitým momentem osobních setkání je také jakési metodické vedení, pomoc při nácvicích. Pokud se s nějakou technikou poprvé seznamuji (například jednou z relaxačních technik) je výhodou, když napoprvé někdo jiný vede tuto techniku a já ji vykonávám, až postupem času se učím autoinstrukcím. Někdy je ke zvládnutí daného problému či traumatu zapotřebí využití některé z „těžších“ psychologických technik, tím myslím techniky jdoucí hlouběji k jádru problému, dotýkající se našeho Já, našich hodnot a postojů. V takovém případě je nezbytné, aby tyto techniky byly vedeny psychologem a byly správně ukončeny a uzavřeny.

Jak již bylo zmíněno v první části textu, poradenství face to face má i svá omezení a limity, které nemůže překročit, ale mohou být velice vhodně kompenzovány využitím internetového poradenství. Nezatracujme však osobní návštěvy jen kvůli tomu, že je tu něco novějšího a modernějšího.

© 2012 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webu zdarma s WebnodeWebnode