"Když věci nefungují, jak bychom si přáli..."

Třetí rozměr poradenství

                Všichni již známe nabídku psychologického poradenství tzv. face to face, tedy osobním kontaktem. Neméně populární je též možnost využití telefonického kontaktu. Víte ale, že existuje a neustále se rozšiřuje i třetí rozměr psychologického poradenství – virtuální? Není nic udivujícího, vzhledem k vývoji našeho životního stylu, že tento typ spolupráce nabývá stále větší obliby. Co je ale na něm tak poutavého? Co je jeho největší doménou? Jedná se o takřka neomezenou dostupnost? Nebo snad maximální anonymitu? Nebo jde pouze o určitý trend ve společnosti, který by se dal shrnout potřebou být neustále v kontaktu s technikou? Patrně půjde o kombinaci všech faktorů. Možná by bylo vhodné si na úvod říct, jaké internetové poradenství je, popř. by mělo být. Jako základní vlastnosti jsou často uváděny:

  • Anonymita a bezpečí

Míra anonymity záleží vždy na klientovi. On určuje, jaké množství dat o sobě sdělí pracovníkovi internetové poradny. Tím, že si sám rozhoduje, nakolik poodhalí „svou tvář“, se zároveň zvyšuje pocit bezpečí.  Základní kamenem bezpečí je však to, že klient o pracovníkovi již ví poměrně dost informací, navíc u většiny poraden si může nalézt i jeho vizuální podobu. Tyto dva aspekty podporují klienta v tom, aby zapomněl na své zábrany, otevřel se a nebál se pustit pracovníka i do své intimní zóny.

  • Nezávaznost

Nezávaznost v sobě skýtá volbu klienta, zda bude reagovat zpětně na odpověď získanou z poradny. V rámci internetového poradenství se nedá úplně hovořit o možnosti vytvoření vztahu mezi klientem a pracovníkem. Pracovník často odpovídá na velice stručný popis problému, aniž by měl nějaký hlubší vztah ke klientovi, tím dochází ke snížení odpovědnosti i u klienta. Zkrátka internetové poradenství často funguje na principu: Klient se zeptá, pracovník odpoví a jejich vzájemná komunikace je ukončena. Žádné smlouvy, úvazky, povinnosti pro klienta.

  • Dostupnost

Toto je, dle mého názoru, nejvýznamnější vlastnost tohoto typu poradenství, a to především kvůli několika rozměrům dostupnosti. V případě internetové poradny se jedná o dostupnost ekonomickou, místní a časovou. To znamená, že internetová poradna je zcela bezplatná, nezávislá na místě a funguje prakticky non – stop.

  • Princip trvanlivosti

Možná nemáte tušení, o co by se mohlo jednat v tomto bodě. Nehledejte v tom, nějaký hlubší význam. Princip trvanlivosti zdůrazňuje jedno pozitivum písemného kontaktu – co si napíšete, máte stále u sebe, dokud to sami nezahodíte. Když tedy klient obdrží odpověď na svůj dotaz, má možnost si ji kdykoli přečíst znovu, zamyslet se nad ní.  Tento princip považuji za velice důležitý, neboť, jak vím z vlastní zkušenosti, když se nad problémem zamýšlím ráno, často dojdu k úplně odlišnému řešení, než když se nad ním zamyslím večer.

Vzhledem k výše zmíněným výhodám internetového poradenství je pochopitelné, že rozšířilo repertoár poradenských služeb. Osvědčilo se jako nástroj využitelný k podpoře, doprovázení a aktivizaci klienta, který je vhodný jako cesta prvního kontaktu s odborníkem a cesta možného zisku ověřených informací. Na závěr je ale nesmíme zapomenout, že ani tato služba není všemocná a má i svá omezení:

  • Nemůže nahradit klasickou psychoterapii
  • Nemůže provádět diagnostiku klienta
  • Nemůže nahradit klientovi jeho přirozené prostředí
  • Nemůže nijak manipulovat s klientem

© 2012 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webu zdarma s WebnodeWebnode